کد مطلب:188923 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:234

ژرفای دانش
اگر ارزش و قیمت انسان به مقدار اندیشه و دانش وی باشد، پس آن كسی كه از دانش برتر بهره ور است، از ارزش والاتر بهره مند خواهد بود. دانشی كه عترت از آن بهره ورند دو ویژگی مهم دارد. یكی گستردگی و ژرفای آن است. دانش عترت از ژرفا و عمق وصف ناشدنی و از گستره بی پایان بهره مند است. دیگری زلالیت و شفافیت آن است. در آگاهی و دانش عترت هیچ گونه غبار و ابهام راه ندارد. زیرا دانش آنان دانش مدرسه ای و متداول نیست. دانش آنان لدنی و مستقیم از پیشگاه خدای عالم و آگاه است. به همین خاطر زلال و بی غبار است.

باقر العلوم علیه السلام در ژرفای دانش آن مقدار گسترده و عمیق است كه لقب زیبای باقر العلوم یعنی شكوفا كننده دانش زیبنده حضرت قرار می گیرد. باقر العلوم از دانش خویش این گونه پرده بر می دارد. نحن خزان علم الله و ورثة وحی الله حملة كتاب الله [1] ، «ما خزینه های دانش خدا، و وارثان وحی خدا و حاملان كتاب خدا هستیم.» نحن معدن النبوة و نحن موضع الرسالة، [2] ، «ما معدن نبوت و پیامبری و محل رسالت می باشیم.» می فرماید: لكن الله جل ثناؤه اختصنا من مكنون سره و خالص علمه [3] «خدای بلند مرتبه از زلال ترین دانش خویش و اسرار پنهانی خویش ما را (فقط ما را) بهره مند ساخته است.»



[ صفحه 46]



ژرفای دانش بی كران باقر العلوم علیه السلام تا آن حد است كه فرمود من كسی را نمی یابم كه ظرفیت تحمل دانش مرا داشته باشد؛ تا دانش خود را در اختیار وی گذارم. فرمود اگر فرد توان مندی می یافتم، تمام معارف و احكام و شرایع دین را از صفت «صمد» خدای سبحان بازگو می كردم، لو وجدت لعلمی حملة لنشرت التوحید و الاسلام و الدین و الشرایع من الصمد و كیف لی و لم یجد جدی امیرالمؤمنین حملة لعلمه [4] «اگر فرد توان مندی می یافتم تمام توحید و اسلام و دین و فروعات شرایع را از «صمد» تفسیر می نمودم، لیكن افسوس امیرالمؤمنین جد من نیز كسی را نیافت تا دانش خویش را در اختیار وی نهد».

همان دانش كه هنگامی كه اندكی از آن را در اختیار جابر جعفی قرار داد، جابر آن را بر نمی تابید و به حضرت عرض كرد، علم و دانش در سینه ام موج می زند، چگونه و به چه كسی بازگو كنم! [5] .


[1] مناقب، ج 4، ص 223.

[2] فرائد السمطين ، ص 253، حديث 523.

[3] بحار، ج 46، ص 307.

[4] التوحيد، ص 93، بحار، ج 3، ص 225، القطرة، ج 1، ص 196.

[5] رجال كشي، ص 194.